Oszustwa w branży budowlanej w Niemczech – środki zapobiegawcze dla pracowników/osób fizycznych.
10 listopada, 2018Zaświadczenie lekarskie może być wystawione wstecz
15 listopada, 2020Polskie okresy składkowe.
Zaliczone muszą być okresy zatrudnienia w Polsce, jeśli między wystąpieniem bezrobocia oraz złożoeniem wniosku w Niemczech miało miejsce zatrudnienie w Niemczech.
Zatrudnienie w Niemczech nie jest wymagane, jeśli okresy składkowe w Polsce miały miejsce w ramach zatrudnienia w ramach konstelaji transgranicznych, czyli jeśli n. p.
– ktoś mieszka w Niemczech i udaje się do pracy codziennie do Polski (tzw. “Grenzgänger”), lub jeśli
– jeśli centrum życia i pobytu (tzw. “Lebensmittelpunkt”) zotaje zachowane w Niemczech pomimo zatrudnienia w Polsce
– jeśli chodzi o przypadki oddelegowania według zasad europejskich (tzw. “Entsendung”).
Do wykazania czasów składkowych z Polski potrzebne jest odpowienie zaświadczenie od polskiego urzedu pracy na odpowiednim fomularzu.
Eksport niemieckich świadczen Arbeitslosengeld I do Polski.
Możliwe jest tzw. “zabranie ze sobą” świadczen z tytułu bezrobocia na zasadach Arbeitslosengeld-I, na okres 3 miesięcy, który może zostać przedłużony na 6 miesięcy.
Warunki:
– brak zatrudnienia,
– zameldowanie w niemieckim urzędzie pracy („Agentur für Arbeit“),
– spełnienie warunków otrzymywania Arbeitslosengeld I,
– poszukiwanie pracy w innym kraju Uni Europejskiej (czyli w naszym przypadku w Polsce),
– istenienie odpowiedniej ilości okresów składkowych,
– posiadanie obywatelstwa jednego z krajów Unii Europejskiej.
Wzięcie świadczenia do Polski zależy od uprzedniego złożenia wniosku na odpowienim formularzu przed wyjechaniem do innego kraju UE.
Wnioskodawca powinien przed wyjazdem stać przynajmniej przez 4 tygodnie do dyspozycji urzędu pracy. Bieże się to z tąd, że narodowy rynek pracy ma pierwszeństwo przed rynkiem pracy innego kraju UE.
Okres 4 tygodni może być skrócony, jeśli znalezienie pracy w kraju (czyli w Niemczech) w najbliższym czasie jest mało prawdopodobne, lub jeśli z nieuniknionych okoliczności nie jest możliwe podjęcie pracy w Niemczech, ale wciąż można pracować za granicą.
Wypłata świadczenia jest możliwa dopiero od dnia zameldowania się w urzędzie pracy miejsca zamieszkania w Polsce. Warunki uzyskania i utrzymania prawa do świadczenia kierują się wciąż prawem niemieckim, czyli istotne są przepisy związane ze staraniem się o nową pracę i dokumentację tych starań, podjęcie nowej pracy itd.
Podczas pobierania świadczeń pozostajemy ubezpieczeni w niemieckiej kasie chorych i możemy korzystać ze świadczeń w ramach ubezpieczenia. O ile w okresie pobierania świadczeń (czyli 3 do 6 miesięcy) zachorujemy – wtedy przy spełnieniu warunków informacyjno-dokumentacyjnych – możemy do 72 tygodni otrzymywać chorobowe z kasy chorych. W takich konstelacjach praktycznie zawsze można liczyć się z wezwaniem na stawienie sie na komisję lekarską w Niemczech. Przejazd i ewentualny nocleg musi być opłacony przez kasę chorych przed wyjazdem do komisji.
Delegacja z Polski – podleganie polskim przepisom socjalnym.
O ile jesteśmy delegowani i w ramach delegacji nie przebywamy i pracujemy dłużej niż 12 miesięcy, wtedy podlegamy niemieckim przepisom ubezpieczenia społecznego. Inaczej jest, jeśli jesteśmy w posiadaniu zaświadczenia A1 (wcześniej E-101). Wtedy niezależnie od okoliczności podlegamy przepisom polskiego prawa socjalnego.
Tak samo jest, jeśli jesteśmy wypożyczani przez polską firmę wyporzyczającą pracowników firmie w Niemczech. Zaświadczenie A1 blokuje wszelkie starania urzędów odpowiedzialnych za ściąganie składek socjalnych jak i organów ścigania badających podejrzenie o nieodprowadzanie składek niemieckich. Składki niemieckie oznaczają dla pracodawcy mniej więcej prawie 40 % pensji brutto, tzn. że żeby na rękę dostać 1000,- € netto przy 1. klasie podatkowej w Niemczech musimy zarobić mniej wiecej 1.400,- € brutto.
Również i w Polsce wysokość składek jest wysoka. Jednak polskie prawo pracy nie przewiduje takiej ochrony jak prawo niemieckie: pracownik może być zwolniony na zasadach polskich, nie obowiązuje go po powrocie do Polski ochrona przed zwolnieniami taka, jaka obowiazuje w Niemczech. Nie obowiazują go te same przepisy dotyczące urlopu i chorobowego. Koniec końców nie dotyczą go po powrocie do Polski i w przypadku roszczeń powstających po powrocie do kraju te same przepisy o pomocy procesowej – co oznacza, że w polskich realiach jest dużo trudniej znaleźć pomoc prawną w tak skomplikowanych kwestiach prawniczych.
Doświadczenie uczy, że siła robocza z Polski angażowana w powyższy sposób w Niemczech wykazuje nieskie zainteresowanie skutkami niedoskonałości polskiego systemu ubezpieczeń społecznych. W ramach zaangażowania pracowników w branżach produkcyjnej i usług na niskim poziomie zarobkowym (jak na warunki niemieckie), czyli w tzw. Niedriglohnbereich, oznacza powyższa zasada spore oszczędności dla pracodawców tych branż.
- Stan bezrobocia („Arbeitslosigkeit“).
Stan bezrobocia – czyli pierwsze założenie prawa do ALG-I – istnieje, jeśli w danym okresie znajodwalśsmy (lub wciąż znajdujemy się) bez zatrudnienia.
Po pierwsze musimy poszukiwać w ogóle miejsca pracy. Jeśli chcemy przejść na wlasna działaność i nie szukamy w związku z tym miejsca pracy jako pracownik – czyli na umowie o prace i z faktycznym zastosowaniem zasad stosunku pracy – nie należy nam się ALG-I.
Po drugie musimy być “bez zatrudnienia” (tzw. “Beschäftigungslosigkeit”). Oznacza to, iż stosunek pracy wciąż może istnieć, lecz nasza siła robocza nie jest przez pracodawcę wykorzystywana. Jest tak, jeśli
– zostaliśmy zwolnieni i trwa proces o unieważnienie wypowiedzenia,
– lub jeśli pracodawca jednostonnie odmówił wykorzystywania naszej siły roboczej,
– jeśli pracodawca nie wydaje pracownikowi dyspozycji co do pracy i przez to nie wykonujemy pracy.
Pomimo istnienia stosunku pracy i wykonywania pracy przez pracownika można otrzymać świadczenia z tytułu bezrobocia, jeśli pracodawca za przepracowany okres poprostu nie płaci (tzw. “Gleichwohlgewährung”). Istotne jest przy tym jednak miejsce pobytu w Niemczech podczas nastapienia takiej sytuacji, czyli rownież pobyt na terenie Niemiec w weekend.
Następnym założeniem jest szukanie miejsca pracy (“Beschäftigungssuche” lub „Eigenbemühungen“). Założenie to jest spełnione, kiedy
– wypełniamy obowiązki z tzw „Eingliederungsvereinbarung“ (czyli kontraktu z urzędem o konkretnych staraniach w celu znalezienia pracy),
– kooperujemy z osobami lub instytucjami trzecimi zajmującymi się pośrednictwem pracy i zajmującymi się naszym przypadkiem,
– korzystamy z mozliwości poszukiwania pracy przez programy udostępniane w urzędach pracy.
Poszukiwania muszą dotyczyć miejsc pracy, które możemy bez uszczerbku zająć (tzw. „Zumutbare Beschäftigung“). O ile dzienny czas pracy wynosi więcej niż 6 godzin, wtedy dojazdy „w tą i z powrotem“ rzędu do 2,5 godzin są z zasady do zaakeceptowania. O ile dzienny czas pracy wynosi 6 lub mniej niż 6 godzin, wtedy czas dojazdów w „tą i z powrotem“ nie może przekroczyć 2 godzin. O ile jest przweidywalne, że nie znajdzie się pracy w przeciągu pierwszych 3 miesięcy wtedy urząd może domagać się przeprowadzki. Możemy odmowić, jeśli przemawiają za tym względy rodzinne.
Praca jakiej szukamy nie musi mieć nic wspólnego z naszym wykształceniem i doświadczeniami, choć wiekszość urzędów akceptuje skupianie się na miejscach pracy związnych z dotychczasowymi doświaczeniami i wykształceniem.
Dyspozycyjność i osiągalność („Verfügbarkeit“ i „Erreichbarkeit“).
Dyspozycyjność oznacza, że poza własnymi straniami o nowe miejsce pracy musimy być do dyspozycji w ramach starań urzędu o znalezienie nam pracy. Generalnie można wychodzić z założenia, że urząd pracy musi być w stanie osiągnąć Państwa w przeciągu jednego dnia. Jest to poniekąd zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że Arbeitslosengeld I jest w przypadku zarobków rzędu 1.500,- € netto miesięcznie dla osoby bez obowiazków alimentacyjnych ważnym elementem zabezpieczenia dochodu. Jest to o tyle bardziej istotne, iż odprawa wypłacana w ramach sporów o wypowiedzenie przy odpowiednim skonstruowaniu nie wpływa ani na wysokość ani na moment wypłaty świadczenia Arbeitslosengeld I. Chodzi nierzadko w branżach o zarobkach ponad stawki minimalne branż tzw. Niedirglohnbereich o poważne pięciocyfrowe sumy, wypłacane poza odprawą. Ustawodawca ułatwia w ten sposób rozstanie się pracodawcy i pracownika pomimo tak naprawdę niesolidarnego zachowania. Alternatywą byłby jednak powrot do napiętego stosunku pracy – być może koniec konców maja być chronine kasy chorych.
Możliwe jest wzięcie urlopu do 3 tygodni w roku. Trzeba przed wyjazdem mnieść wniosek do urzędu.
Zameldowanie jako bezrobotny („Arbeitslosenmeldung“ – § 141 SGB III) i zameldowanie jako poszukujący pracy („Meldung als arbeitssuchend“ – § 38 SGB III).
Zameldowanie jako bezrobotny („Arbeitslosenmeldung“) musi być podjęte osobiście w urzędzie pracy. Może ono mieć miejsce do trzech miesięcy przed początkiem bezrobocia. O ile zameldowanie miało miejsce wcześniej niż 3 miesiące przed początkiem stanu bezrobocia, najlepiej powtorzyć je gdy tylko dowiemy się o końcu stosunku pracy – czyli n. p. jesli nie wykonujemy pracy z powodu odpowiedniej dyspozycji lub odpowiedniego rozporządzenia pracodawcy.
Obowiązek zameldowania jako bezrobotny ma na celu możliwie wczesne podjęcie starań urzędu pracy w celu znalezienia innego miejsca pracy. Niewątpliwie celem jest tez zapobieganie nadużyciom.
Dalej sięga obowiązek do zameldowania jako poszukujący pracy („Meldung als arbeitssuchend“). Tutaj mamy albo czas do 3 miesięcy przed znanym końcem stosunku pracy albo do 3 dni od otrzymania wiadomości o zakończeniu stosunku pracy (w przypadku kiedy skończy się on wcześniej niż za 3 miesiące od otrzymania wiadomości).
Wystarczy również przesłanie urzędowi pracy danych osobistych dot. decyzji powodującej koniec stosunku pracy (czyli n. p. kopia wypowiedzenia i krótka informacja od kiedy pracujemy dla danego pracodawcy jak i nasz adres) o ile osobiste zameldowanie będzie miało miejsce później na umowionym terminie w urzędzie pracy.
Obowiązek do zameldowania jako poszukujący pracy („Meldung als arbeitssuchend“) pozostaje w mocy nawet jeśli mamy zamiar wnieść pozew o unieważnienie wypowiedzenia.
Termin 3 miesięcy lub 3 dni biegnie od początku dnia po dniu, w którym dowiedzieliśmy się o końcu stosunku pracy.
Przykład 1: otrzymanie wypowiedzenia 01. czerwca w poniedziałek – upłynięcie terminu 3 dni z uplynieciem 04. czerwca, czyli czwartku (mamy czas do 24:00). O ile 04. czerwca byłby dniem, w którym urząd nie pracuje, wtedy termin 3 dni upływa z upłynięciem 05. czerwca.
Przykład 2: otrzymanie wypowiedzenia 01. czerwca w poniedziałek – upłynięcie terminu 3 mieisięcy z upłynięciem 01. września (mamy czas do 24:00). O ile 01. września byłby dniem, w którym urząd nie pracuje, wtedy termin 3 dni upływa z upłynięciem 02. września.
Do niedawna uznawanym usprawiedliwieniem spóźnionego zameldowania była niewiedza o obowiązku zameldowania jako poszukujący pracy („Meldung als arbeitssuchend“). Nie była ona uznawana, jeśli pracodawca zwrocił nam uwagę na ten obowiązek (n. p. wzmianka o „… § 38 SGB III…“ na końcu wypowiedzenia).
Skutkiem spóżnionego zameldowania jako poszukujący pracy („Meldung als arbeitssuchend“) jest jednorazowa sankcja w formie redukcji pierwszej wypłaty świadczenia o 7 dni.
Zameldowanie jako bezrobotny („Arbeitslosenmeldung“ – § 141 SGB III) ma wpływ na wypłatę świadczeń o tyle, że świadczenie będzie liczone od dnia zameldowania jako bezrobotny („Arbeitslosenmeldung“ – § 141 SGB III).
Okresy składkowe („Anwartschaftszeiten“).
Świadczenie Arbeitslosengeld I dostanie tylko osoba, która w przeciągu okresu ramowego ostatnich 2 lat (tzw. „Rahmenfrist“) wykaże 12 miesięcy okresów składkowych. Okres ramowy 2 lat zaczyna się od dnia poprzedzającego dzień zameldowania się jako bezrobotnym („Arbeitslosenmeldung“ – § 141 SGB III).
Przykład: Zameldowanie 14. czerwca, koniec stosunku pracy 31. lipca 2015, okres 2 lat liczy się wstecz aż do 01. sierpnia 2013.
O ile istniały już wcześniej okresy ramowe, w których było spełnione założenie 12 miesięcy składkowych, to nie są części tych okresów ramowych uwzględniane w określaniu okresu ramowego. W ten sposób ustawodawca niemiecki unika ciągłego przeplatania się okresów krótkich zatrudnień i świadczenia ALG-I.
12 miesięcy okresów składkowych – mogą to być nie tylko okresy pracy na czarno, za które pracodawca powinien odprowadzić składki, w tym przypadku moze być problemem wykazanie że takie stosunki pracy wogóle miały miejsce. Okresami składkowymi mogą być również okresy chorobowego, również tego wypłacanego z kasy chorych jak i okresy wychowawcze do 3. roku życia jak, o ile były te okresy poprzedzane okresami składkowymi z innych powodów (tzn. również okres wychowawczy przed chorobowym i okres chorobowy przed wychowawczym).
Okres wypłaty świadczenia – czyli jak długo można dostawać Arbeitslosengeld I?
O ile w przeciągu ostatnich 2 lat wykażemy 12 miesięcy okresów składkowych, wtedy należy nam się ALG-I przez 6 miesięcy,
o ile wykażemy
16 miesięcy składkowych – należy nam się 8 miesięcy wypłaty świadczenia,
20 miesięcy składkowych – należy nam się 10 miesięcy wypłaty świadczenia,
24 miesięcy składkowych – należy nam się 12 miesięcy wypłaty świadczenia.
O ile
skonczylismy 50. rok zycia i mamy za soba 30 miesiecy skladkowych bez przerwy – nalezy nam sie 15 miesiecy wyplaty swiadczenia,
skonczylismy 55. rok zycia i mamy za soba 36 miesiecy skladkowych bez przerwy – nalezy nam sie 18 miesiecy wyplaty swiadczenia,
skonczylismy 58. rok zycia i mamy za soba 48 miesiecy skladkowych bez przerwy – nalezy nam sie 24 miesiecy wyplaty swiadczenia.
Wniosek o wyplate Arbeitslosengeld I.
Jako wniosek jest traktowane zameldowanie sie jako bezrobotny („Arbeitslosenmeldung“ – § 141 SGB III). Mozna ustalic, ze wniosek ma sie odnosc do okresu pozniejszego, urzad pracy ma obowiazek doradzic w kwestii decyzji co do czasu w od ktorego maja byc wyplacane pieniadze. Zaniedbanie tego moze doprowadzic do tego, ze bedziemy mieli prawo domagac sie odszkodowania.
Teilarbeitslosengeld
O ile mamy kilka umow o prace i stracimy jedna z nich, wtedy bezdiemy mogli do 6 miesiecy otrzymac Arbeitslosengeld co do tego stosunku pracy. Nie ma to zastosowania, jesli straconym miejscem pracy byl tzw. Minijob.
Wysokosc Arbeitslosengeld I
Obliczajac wysokosc ustawa odnosi sie do srednich dziennych zarobkow w skali ostatnich 12 miesiecy. Od tego odejmuje sie ryczaltem skladki na ubezpieczenia socjalne i podatek dochodowy. W zaleznosci od tego czy mamy dzieci otrzymamy 67 % (z dziecmi) lub 60 % netto (bez dzieci). 67 % otrzymamy rowniez jesli jestesmy w zwiazku malzenskim, malzonka/malzonek ma dziecko i obydwoje zyja razem (przeciwienstwo: separacja) i podlegaja nieograniczonemu obowiazkowi podatkowemu (czyli przebywaja na terenie niemiec – malzonka/malzonek przynajmniej od poniedzialku do piatku).
Podstawa do obliczenia wysokosci.
Podstawa jest sredni zarobek na tydzien w okresie ramowym ostatnich 12 miesiecy. O ile w przeciagu ostatnich 12 miesiecy nie wykazemy 150 dni za ktore mozemy domagac sie wyplaty jako praconik, okres ramowy przedluza sie do 24 miesiecy. Podobnie jest, jesli sredni zarobek ostatnich 12 miesiecy jest nizszy od sredniego zarobku dalszych 12 miesiecy o przynajmniej 25 %. Jesli przedlozymy urzedowi dokumentacje z ktorej wynika taka roznica, trzeba obliczac swiadczenia na podstawie okresu ramowego 24 miesiecy.
Nie uwzgledniane sa okresy wychowacze za ktore byl wyplacany tzw. Elterngeld lub Erziehungsgeld, oraz okresy wychowawcze, w ktorych zajmowanie sie dzieckiem do 3. roku zycia mialo wplyw na obnizenie sie srednich zarobkow lub sredniego czasu pracy. Za takie okresy uwzgledniane sa zarobki z pozostalego czasu pracy.
Uwzglednia sie tylko zarobki faktycznie wyplacone lub zaskarzone w drodze sadowej, jesli niewyplacenie polega tylko i jedynie na niewyplacalnosci pracodawcy. Po procesie o pensje stare decyzje dotyczace Arbeitslosengeld I moga byc poprawione.
Po obliczeniu na tej podstawie dziennej stawki brutto, odejmuje sie od niej 21 % ryczaltu na ubezpieczenia spoleczne i podatek dochodowy. Przy podatku dochodowym jest uwzgledniana zmieniona klasa podatkowa od momentu spenienia jaj warunkow, ryczalt na dzieci nie jest uwzgledniany, inne ryczalty sa uwzgledniane jesli naleza sie wszystkim pracownikom.
Arbeitslosengeld I – sankcje
Arbeitslosengeld I jest swiadczeniem o charakterze skladkowym. W tym przypadku ustawodawca przewiduje sankcje dla ubezpieczonych, ktorzy swoim zachowaniem przyczynili sie do potrzeby pobierania swiadczen.
Pierwszym takim przypadkiem jest doprowadzenie do zakonczenia stosunku pracy (tzw. „Arbeitsaufgabe“). Jesli sami zlozymy wypowiedzenie lub doprowadzimy pracodawce do zlozenia uzasadnionego wypowiedzenia z powodow dyscyplinarnych, wtedy nakladana jest sankcja do 12 tygodni. Jesli stosunek pracy i tak mial sie zakonczyc w przeciagu 6 tygodni od zdarzenia doprowadzajacego do wypowiedzenia, wtedy sankcja trwa 3 tygodnie; w przypadku zakonczenia stosunku pracy niezaleznie od powodu zwolnienia w przeciagu 6 tygodni od momentu zdarzenia doprowadzajacego do wypowiedzenia, wtedy skancja trwa 3 tygodnie.
Sankcja 12-/6- lub 3-tygodniowa oznacza, ze okres pobierania swiadczen skroci sie o 12/6/3 tygodnie.
Nie jest takim przypadkiem – doprowadzenia do zakonczenia stosunku pracy („Arbeitsaufgabe“) – jesli wypowiedzenie nastapilo z przyczyn lezacych w osobie pracownika („personenbedingte Gründe“ – takie jak n. p. choroba). Zaakceptowanie takiego wypowiedzenia nie wywola sankcji.
Sankcje wywoluje wypowiedzenie pracodacwy oparte o powody ekonomiczne (tzw. „Betriebsbedingte Gründe“) lub lezace w osobie pracownika (tzw. „personenbedingte Gründe“) jesli zostalo zainicjowane przez pracownika. Urzad pracy stara sie przewaznie dowiedziec, czy wypowiedzenie bylo zainicjowane przez praconika pisemnymi formularzami jakie pracodawca musi wypelnic. Moga one sluzyc do dalszych dochodzen ze strony urzedu. Tzn. ze jesli dogadamy sie z pracodawca, zeby dostac wypowiedzenie oparte o 2 powyzsze powody tak zeby nie dostac sankcji, moze taka sankcja byc nalozona, jesli urzad dowie sie, ze wypowiedzenie tak naprawde zostalo zainicjowane przez pracownika.
Sankcje wywoluja zakonczenia stosunkow pracy za porozumieniem stron („Aufhebungsvertrag“ i „Abwicklungsvertrag“. Wyjatkiem jest sytuacja, w ktorej pracodacwa zagrozil wypowiedzeniem opartym na powodych ekonomicznych („betriebsbedingte Gründe“), za zakoczenie stosunku pracy otrzymalismy odprawe rzedu 0,25 do 0,5 miesiecznej pensji za rok trwania stosunku pracy i moment zakonczenia stosunku pracy jest taki sam, jak w przypadku zwyklego wypowiedzenia.
Sankcja nie moze byc nalozona, jesli poza powodami dyscyplinarnymi istnialy powody do zwolnienia ze wzgledow zdrowotnych lub ekonomicznych. Podobnie jest, jesli urzad pracy odmowi szukania nowego miejsca pracy i do istniala realistyczna szansa na na znalezienie nowego miejsca pracy do konca starego stosunku pracy.
Jesli nie mozna zarzucic nam zaniedbania lub zamiaru w stosunku doprowadzenia do zakonczenia stosunku pracy (tzw. „Arbeitsaufgabe“) lub szans znalezienia nowego miejsca pracy wtedy sankcja nie moze byc nalozona. Cos takiego ma miejsce, jesli n. p. zamiast wypowiedzenia mozna bylo sie spodziewac upominienia (tzw. „Abmahnung“).
Sanckje moga byc nalozone, jesli odrzucimy lub doprowadzimy do niezawrcia z nami nowej umowy o prace (tzw. „Arbeitsablehnung“), n. p. jesli nie pojdziemy na rozmowe kwalifikacyjna, lub jesli stawiamy na takiej przesadnie wygorowane rzadania placowe. Oferta pracy musi byc udostepniona przez urzad pracy, musi byc konkretnie opisana (stawka, inne warunki, miejsce i zadania) jak i musi miec miejsce odpowiednie pouczenie.
Wazny powod – zachowania powyzsze nie wywolaja sankcji jesli bedziemy mieli ku temu wazny powod (tzw. „wichtiger Grund“).
Takim waznym powodem moga byc powazne zaleglosci z pensja, stawka wysokosci 70 % (lub mniej niz 70 %) stawki obowizauajcej w danej branzy („sittenwidriges Arbeitsentgelt“), warunki pracy niezgodne z prawem, mobbing, nacisk prcodawcy w ramach restrukturyzacji itd.
Waznym powodem moga byc wzgledy rodzinne, jesli dojazd do pracy i rozlaka sa dluzsze niz granice czasu na dojazd do pracy 2/2,5 godziny dziennie w ta i z powrotem.
Istnienie tzw. waznego powodu („wichtiger Grund“) musi wykazac i udowodnic petent.
Dlugosc sankcji – ustawowoa dlugosc sankcji przedstawilem powyzej (12/6/3 tygodnie lub krotsze). Moze byc ona skrocona jesli petent ulegl nieuniknionej pomylce co do swoich obowiazkow, lzejszego kalibru zarzutow, ktore doprowadzily do wypowiedzenia dyscyplinarnego itd.
Jesli kilka roznych sankcji osiagna lacznie 21 tygodni, wtedy tracimy kompletnie prawo do Arbeitslosengeld I. Najczesciej traci sie wtedy tez i upranienia do Arbeitslosengeld II (tzw. „Hartz IV“).
Laczna dlugosc pobierania swiadczen skraca sie o czas trwania sankcji (czyli dostaniemy zamiast 12 miesiecy swiadczen 12 miesiecy minus 12/6/3 tygodnie lub mniej).
Aby uniknac tego efektu skladajac wnioesk o Arbeitslosengeld ktroy ma byc yplacony dopiero za rok od powstania przyczyny, ktora doprowadzila do utryty miejsca pracy (n. p. rok od naruszenia umowy o prace, ktore doprowadzi do wypowiedzenia dyscyplinarnego – n. p. ponownego spoznienia, odmowienia spelniania obowiazkow pracowniczych itd.). O ile w rok po powstaniu powodu do dyscyplinarnego zwolnienia wciaz bedziemy bez pracy, wtedy otrzymamy swiadczenie bez odjecia sankcji.
Nieistotne dla urzedu pracy jest, co ustalono w ramach sprawy sadowej przeciw wypowiedzeni, czyli np. jesli prcodawca wycofa zarzuty lub zmieni kwalifikacje zwolnienia na zwolnienie z powodow zdrowotnych lub ekonomicznych.
Arbeitslosengeld I a odprawa (tzw. „Abfindung“).
Odprawa ma znaczenie dla Arbeitslosengeld I, jesli pracodawca nie dotrzymal zwyklego okresu wypowiedzenia i dostalismy w zwiazku z utrata miejsca pracy odprawe lub inne swiadczenia finansowe, ktore odpowiadaja odprawie.
W tym przypadku okres wyplaty Arbeitslosengeld I przesuwa sie o roznice miedzy faktycznym koncem stosunku pracy a koncem przy zachowaniu okresu wypowiedzenia.
Przesuniecie okresu wyplay nie ma miejsca w przypadku wypowiedzenia w trybie natychmiastowym, ktore bedzie bezpodstawne. Wazne jest, zeby przeciw taiemu sie zwrocic (w terminie 3 tygodni od otrzymania wypowiedzenia na pismie).
O ile pracodawca nie wyplacil jeszcze odprawy, to moze on domagac sie potwierdzenia od urzedu pracy, ze ten nie domaga sie czesci odprawy jako zwrotu wyplaconych przez urzad w miedzyczasie swiadczen. O takie potwierdzenie trzeba zwrocic sie do urzedu pracy.
Inne przyczyny pozniejszej wyplaty Arbeitslosengeld I.
Wyplata Arbeotsosengeld I przesuwa sie w czasie, jesli dostajemy chorobowe zu kasy chorych (tzw. „Krankengeld“), za okres za ktory otrzymalismy lub powinnismy otrzymac wyplate, lub ilosc dni urlopu z ktore dostalismy ekwiwalent. o ile nie dostalismy za ten okres wyplaty/ekwiwalentu, wtedy urzad moze nam przyznac swiadczenia, i odzyskac te od pracodawcy. Nie skraca to podstawowego okresu wyplaty swiadczenia (6 do 12 miesiecy lub wecej).
Ubezpieczenie zdrowotne, emerytalne i wypadkowe podczas uprawnienia do Arbeitslosengeld I (ALG-I).
Tak dlugo, jak pobieramy Arbeitslosengeld jestesmy ubezpieczeni w ustawowej kasie chorych (“gesetzliche Krankenkasse”). O ile wyplata swiadczenia sie przsuwa, jestesmy jeszcze miesiac po zakonczeniu stosunku pracy ubezpieczeni tak, ze mozemy korzystac ze swiadczen rzeczowych (czyli nie pienieznych/finansowych). Potem, o ile n. p. wyplata swiadczenia Arbeitslosengeld I przesuwa sie ze wzgledu na sankcje lub ekwiwalent za urlop, wtedy jestesmy poczas tego okresu rowniez ubezpieczeni. O ile wynagrodzenie przesuwa sie ze wzgledu na odprawe, wtedy od poczatku drugiego miesiaca od konca stosunku pracy musiym sie ubezpieczyc we wlasnym zakresie (zdarza sie to tylko przewaznie w przypadku konca wieloletnich stosunkow pracy).
Okresy faktycznej wyplaty swiadczenia sa traktowane jako okresy skladkowe w ubezpieczeniu emerytalnym. W drodze do terminu i z terminu do/z urzedu pracy jestesmy ubezpieczeni od wypadkow.
Przyzanie Arbeitslosengeld I pomimo aktywnego stosunku pracy (tzw. „Gleichwohlgewährung“).
O ile za okresy przepracowane nie otrzymalismy wynagrodzenia, urzad pracy moze udzielic nam Arbeitslosengeld I roeniez i za ten okres. Swiadczenia otrzymamy jesli zameldujemy sie jako bezrobotni („Arbeitslosenmeldung“), mamy wystarczajace okresy skladkowe i brak zatrudnienia w momencie zameldowania jako bezrobotny („Arbeitslosenmeldung“).
O ile swiadczenie zostanie nam wyplacone w tej formieza okresy przepracowane, roszczenia placowe przechodza na urzad pracy. Nie mozemy ich dochodzic przed sadem.
O ile urzad odzyska pieniadze, lub odmowi krokow sadowych lub tez pracodawca okarze sie niewyplacalny i otrzymamy za ten okres swiadczenia z funduszu roszczen gwarantowanych, wtedy okres otrzymywania Arbeitslosengeld i przedluza sie o okres wyplaty Arbeitslosengeld I za przepracowny czas. W przeciwnym razie okres wyplaty swiadczen za przepracowny czas zalicza sie do ustawowego okresu wyplaty Arbeitslosengeld I.