Termin meldowania L4 niemieckiej kasie chorych
20 sierpnia, 2021Chora na wypowiedzeniu
28 września, 2021Kierowcy zatrudnieni przez polskie firmy i wysyłani do Niemiec mogą domagać się za czas pracy w Niemczech niemieckiej pensji minimalnej
Według decyzji Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) kierowcy zatrudnieni w jednym kraju członkowskim Unii Europejskiej, np. w Polsce, i wysyłani w ramach tej pracy do innego państwa, np. do Niemiec, mogą domagać się pensji minimalnej tego drugiego, czyli np. niemieckiej pensji minimalnej za czas pracy w tym kraju.
Skąd taka decyzja?
U podstaw wydanej przez ETS decyzji leżała następująca sprawa: Trzech kierowców było zatrudnionych przez węgierską firmę transportową na węgierskich warunkach. Mieli według umowy nie na stałe, ale często pracować poza Węgrami. Węgierskie prawo mówi o tzw. dniówkach, które dostają kierowcy, a które rosły wraz z wydłużaniem się pracy za granicą. Według umowy kierowca mógł wybierać między długością pracy za granicą od 3 do 5 tygodni. Dniówki miały pokrywać koszty pracy za granicą. Kierowcy byli zabierani busem do Francji i tam jeździli z ładunkami, przkraczając przy tym wielokrotnie granice, gdyż tak nakazywały przepisy o kabotażu.
Według węgierskich umów o pracę pensja tych kierowców wynosiła 545,00 € brutto, czyli 3,24 € brutto na godzinę. Francuska pensja minimalna wynosiła w tym czasie 9,76 € brutto.
Przed węgierskim sądem pracy kierowcy domagali się różnicy w pensji minimalnej w wysokości 6,52 € brutto za godzinę. Węgierski sąd pracy przedłożył sprawę Europejskiemu Trybunałowi Konstytucyjnemu. Według ETS za pracę w takiej konstelacji należy się kierowcom francuska pensja minimalna.
Dniówki i diety jako część wynagrodzenia?
Decydujące w sprawie jest to, czy dniówki będą uznane za część wynagrodzenia za pracę. Nasuwa się więc pytanie, czy polskie diety, które stanowią w praktyce główną część dochodu netto kierowcy za jego pracę, będą uznane za część wynagrodzenia za pracę.
Dieta za czas podróży służbowej to – według polskiego prawa – kwota należna pracownikowi odbywającemu z polecenia pracodawcy podróż w ramach wykonywanej pracy. Służy pokryciu zwiększonych kosztów wyżywienia i innych drobnych wydatkow w czasie podróży. Nie ma więc wiele wspólnego z wynagrodzeniem za pracę. Dieta zagraniczna w Niemczech w 2021 r. to 49 euro, a kwota rekompensaty za nocleg wynosi maksymalnie 150 euro. Jest to skrzętnie wykorzystywane przez polskich przedsiębiorców transportowych aktywnych na rynku w Niemczech i do Niemiec, którzy w ten sposób uzasadniają niższe pensje polskich kierowców.
Jednak definicja polskich diet, tak jak i węgierskich dniówek, wskazuje na to, że nie są one częściami wynagrodzenia za pracę. Wygląda więc, że polscy kierowcy będą mogli domagać się wyrównania podstawy brutto do niemieckiego poziomu.